Logopedia w ten niepewny czas
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniem dotyczącym zdalnego nauczania, proszę o pomoc w kontynuacji ćwiczeń logopedycznych Państwa dzieci. Poniżej przedstawiam ćwiczenia logopedyczne do wykonywania w domu. Proszę o znalezienie 10- 15 minut każdego dnia, w miarę możliwości o stałej porze, aby ćwiczenia weszły w rytm codziennych zajęć. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Uczestniczą Państwo od początku w procesie terapeutycznym swojego dziecka, więc przestawienie się na ćwiczenie tylko w domu będzie oczywiście trudniejsze i mniej komfortowe, ale jednak możliwe i z czasem łatwiejsze. Pozostaję do dyspozycji i w miarę możliwości będę Państwa wspierać, instruować i wysyłać materiały do bieżącej pracy.
Proszę się ze mną kontaktować za pośrednictwem poczty elektronicznej (k.stankiewicz@chludowo.pl) oraz dziennika Librus.
Na stronie internetowej naszej szkoły będę zamieszczała ciekawe artykuły z zakresu terapii logopedycznej i wspierania rozwoju mowy, a także wielu innych zagadnień dotyczących mowy i komunikacji.
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
· „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy- odgłosy sprzętów, pojazdów, zwierząt.
(Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )
· Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
· Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. („z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę.”- 3)
· Dzielenie na sylaby imion dzieci, nazw rzeczy czy zwierząt.
· Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
· Rozróżnianie mowy prawidłowej od
nieprawidłowej.
· „Co to za wyraz?” – rodzic i
dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i
zgadują.
– m–a–m–a (mama),
– b–a–l–o–n (balon) itp.
· „Co słyszysz na początku / końcu/ w
środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
Artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html
2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej
w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )
3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem.
Konieczne są w tych wszystkich przypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.
Ćwiczenia warg:
· Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
· Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
· Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
· Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Ćwiczenia języka:
· „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
· Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
· Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
· Kląskanie językiem.
· Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
· Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
· Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
· Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
· Płukanie gardła ciepłą wodą.
· „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
· Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Ćwiczenia policzków:
· Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
· Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
· Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
· Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )
Życzę udanej zabawy!