pzo-edukacja-wczesnoszkolna /pobierz/
Zespół Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie
Przedmiotowe Zasady Oceniania
Klasa I –III
- Na początku roku szkolnego wychowawca informuje rodziców o wymaganiach edukacyjnych na dany rok szkolny oraz o szczegółowych zasadach wewnątrzszkolnego oceniania w klasach I-III.
- W ocenianiu bieżącym w klasach I-III nauczyciel stosuje sześć znaczków. Ich symbole graficzne są wskazówką (dla ucznia i rodzica) o poziomie wykonania przez dziecko danej pracy.
- O znaczkach tych informowani są również na początku roku szkolnego uczniowie.
- Nauczyciel zobowiązany jest do opisania, omówienia, czy do komentarza dotyczącego oceny pracy ucznia na bieżąco.
Ocena bieżąca:
- odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych;
- polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach;
- to słowna ocena motywująca do aktywności i wysiłku; wyraźnie wskazująca osiągnięcia i to, co należy jeszcze wykonać, usprawnić;
- to ocena bez porównywania z osiągnięciami innych uczniów, bez „polowania” na potknięcia; ma charakter rozwijający dziecko, kształtujący, stymulujący jego rozwój.
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- Przy ocenianiu ucznia z edukacji ruchowej oraz artystycznej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez dziecko w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Na podstawie opinii lekarza (dotyczącej ograniczonych możliwości uczestnictwa ucznia w zajęciach ruchowych) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z tych zajęć (na czas określony w tej opinii) na jej podstawie oraz na podstawie podania rodzica.
- W dokumentowaniu osiągnięć ucznia, w przypadku zwolnienia z zajęć ruchowych, nauczyciel odnotowuje, że uczeń został z nich zwolniony.
- Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym. Obowiązuje w tym przypadku opisowa ocena klasyfikacyjna. Dotyczy to zarówno postępów edukacyjnych jak i zachowania, które uwzględnia w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- wyrażona na piśmie na koniec roku szkolnego;
- w sposób syntetyczny informuje o osiągnięciach ucznia w danym roku edukacji z zakresie:
- osiągnięć edukacyjnych
- zachowania
- osiągnięć szczególnych;
- nie zawiera już żadnych wskazań ani zaleceń
- Uczeń klas I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania oparte są na rozporządzeniu MEN z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych wraz z obowiązującymi zmianami.
SPOSOBY SPRAWDZANIA I OCENIANIA POSTĘPÓW UCZNIA
- Ocena w klasach I-III ma charakter opisowy i dotyczy nie tylko postępów w nauce, ale ogólnego rozwoju konkretnego dziecka, co jest konsekwentne do założenia, że dziecko rozwija się na miarę swoich możliwości i w odpowiednim dla siebie tempie.2. Ocenie podlega:
– postęp w nabywaniu wiadomości i umiejętności w zakresie poszczególnych umiejętności,
– poziom wiedzy o otaczającym świecie
– wkład pracy, wysiłek, zaangażowanie dziecka,
– aktywność na zajęciach szkolnych,
– wypowiedzi ustne i pisemne,
– prace plastyczne i techniczne,
– projekty i prezentacje,
– udział i zaangażowanie w zajęciach muzyczno-ruchowych.3. Przyjęto następujące rodzaje oceniania dziecka:
– ocenianie bieżące, podczas każdego zajęcia,
– ocenianie śródroczne,
– ocenianie końcoworoczne,
– ocena końcowa, po zakończeniu I etapu edukacji podstawowej.
4. Ocena bieżąca jest najważniejsza w procesie edukacyjnym, gdyż uczeń otrzymuje potwierdzenie tego, co poprawnie wykonał, co osiągnął, w czym jest dobry oraz wskazówki – co poprawić, co udoskonalić, nad czym jeszcze popracować. Nauczyciel natomiast otrzymuje informacje zwrotne o postępach w nauce, a co się z tym wiąże, o trafności i efektywności stosowanych metod, środków i organizacji zajęć, a w razie słabych wyników – sygnał, że należy je modyfikować lub zmieniać. W ocenie bieżącej informujemy dziecko co robi dobrze, a co źle, wskazujemy drogę poprawy oraz w czym jest kompetentne. Dziecko otrzymuje ją już w trakcie wykonywania zadania, bądź tuż po jego wykonaniu.5. W ocenie bieżącej eksponujemy osiągnięcia indywidualne ucznia w porównaniu do stanu poprzedniego, nie porównując ich jednak z osiągnięciami innych uczniów. Taka ocena zapobiega błędom w uczeniu się, sprzyja rozwojowi dziecka, eliminuje napięcia i prowadzi do realizacji określonych celów edukacji.6. Bezpośrednia ocena wykonywanego przez ucznia zadania oparta jest przede wszystkim na komentarzu słownym nauczyciela z wykorzystaniem znaczków, których symbole graficzne są wskazówką (dla niego samego i rodziców) o poziomie wykonania przez dziecko danej pracy.7. W nauczaniu zintegrowanym przyjęto sześciostopniową skalę ocen, która oprócz śladu słownego (wspaniale, bardzo dobrze, ładnie, postaraj się, mogło być lepiej, pracuj więcej) posiada symbol graficzny. N stosowana jest tylko wtedy, gdy uczeń nie pracuje lub nie robi żadnych postępów.8. W e-dzienniku nauczyciele posługują się odpowiednimi skrótami literowymi:
wspaniale – W bardzo dobrze – B
ładnie – Ł
postaraj się – P
mogło być lepiej – M
pracuj więcej- PW
- Do każdego znaczka opracowane są kryteria wymagań w odniesieniu do poszczególnych klas (I, II i III), które znajdują się w dalszej części niniejszego dokumentu.
- Nauczyciel notuje spostrzeżenia na temat pracy dziecka na zajęciach oraz uwagi o jego zachowaniu w e-dzienniku.
- Karty pracy samodzielnej to także jeden z elementów oceny bieżącej. Gromadzone w segregatorach, zaopatrzone komentarzem nauczyciela stanowią źródło informacji na temat umiejętności w zakresie określonych aktywności: polonistycznej, matematycznej, środowiskowej.
- Ocena śródroczna jest wynikiem półrocznego obserwowania rozwoju dziecka, informowania go o postępach i stałej współpracy z domem.
- Redagując ocenę opisową uwzględniamy postępy w edukacji, postępy w rozwoju społeczno – emocjonalnym i osobiste osiągnięcia ucznia. Ocena śródroczna zawiera postępy i rozwój konkretnego dziecka, formuje informacje o trudnościach oraz zachowaniu.
- Ocena ma charakter diagnostyczno-informujący i jako taka jest przydatna nauczycielowi i rodzicom. Ocena motywująco – uznaniowa, zachęcająca dziecko do samorozwoju.
- Każdy rodzic po zapoznaniu się ze śródroczną oceną, zobowiązany jest do jej podpisania.
- Arkusz śródrocznej oceny opisowej postępów ucznia w nauce za I semestr zachowany jest w teczce wychowawcy.
- Ocena końcoworoczna redagowana jest na podstawie obserwacji bezpośredniej oraz zgromadzonej dokumentacji o uczniu. Informuje ona o aktywności dziecka, o postępach w nabywaniu poszczególnych kompetencji, o specjalnych uzdolnieniach i wyróżnieniach. Formułując ocenę końcoworoczna uwzględniamy możliwości adresata.
- Ocena końcowa, po zakończeniu pierwszego etapu edukacji podstawowej to ocena podsumowująca, określająca poziom osiągniętych kompetencji zawartych w podstawie programowej. Dotyczy ona przede wszystkim zasadniczych narzędzi uczenia się (czytanie, pisanie, mówienie, liczenie, rozwiązywanie problemów), fundamentalnych treści z zakresu wiedzy o świecie, stanowiących podstawę do dalszej nauki, koniecznych zachowań w aktywnym życiu społecznym.
- Nauczyciele przygotowując opisową ocenę końcoworoczną za najistotniejsze uznają w kolejności: wkład pracy dziecka, efekt, jaki ono osiąga i jego możliwości.
- Sposoby oceniania uczniów:
– rzetelna ocena słowna,
– rozmowa, dyskusja,
– znaczki: wspaniale, bardzo dobrze, ładnie, postaraj się, mogło być lepiej, pracuj więcej,
– wywiad,
– ankieta,
– obserwacja,
– karty pracy, karty kontrolne, testy, sprawdziany, zeszyty, ćwiczenia
– karty samooceny,
– ocena opisowa: śródroczna, końcoworoczna.
DOKUMENTOWANIE GŁÓWNYCH OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIA
- Podstawową dokumentację szkolną rejestrującą osiągnięcia i postępy ucznia stanowią:
-arkusze ocen,
-świadectwa,
-e-dziennik,
-opisowa ocena postępów ucznia w poszczególnych klasach.
Dokumenty te wspierają:
-
-
- karty oceny i samooceny,
- karty kontrolne,
- testy i sprawdziany.
-
Dokumentacja uzupełniana przez ucznia gromadzona jest w jego teczce wychowawcy klasy.
POPRAWIANIE NIEKORZYSTNYCH WYNIKÓW W NAUCE
W celu pomocy uczniom mającym specyficzne trudności dydaktyczne bądź wychowawcze nauczyciel zobowiązany jest do nawiązania systematycznej współpracy z rodzicami. Identyfikacja problemu będącego przyczyna trudności w nauce jest podstawą do ustalenia sposobów pomocy dziecku. W tym celu niezbędna będzie również współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Nauczyciel może wystąpić z wnioskiem do rodziców o przebadanie ucznia posiadającego deficyty rozwojowe lub trudności w nauce.
Opierając się na opinii wystawionej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel nauczania zintegrowanego prowadzi dodatkowe zajęcia mające na celu eliminację problemu.
Na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze przeznacza się 1 godzinę w tygodniu dla każdej z klas pierwszych, drugich i trzecich.
Efekty pracy oraz informacje o postępach dziecka wpisywane są po zakończeniu uczęszczania na zajęcia. Indywidualna karta pracy ucznia daje rzeczywisty obraz postępów dziecka w nauce oraz pozwala w sposób prosty i czytelny rejestrować informacje o uczniu i wykorzystanych formach pracy.
Indywidualizacja pracy z uczniem w czasie zajęć zintegrowanych powiązana jest ze stałym kontaktem z rodzicami.
Zalecana jest współpraca (w szczególnych przypadkach) z pedagogiem szkolnym, logopedą i objęcie ucznia zajęciami reedukacyjnymi.
STWARZANIE WARUNKÓW DO PREZENTOWANIA MOCNYCH STRON UCZNIA
Wystawy prac uczniów (sala lekcyjna, gabloty i tablice na korytarzach szkolnych, poza szkołą).
Udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Przyznawanie na zakończenie roku szkolnego nagród książkowych każdemu uczniowi i informacjach o jego pracy i zachowaniu (dobre strony)
Organizowanie dla uczniów klas I – III dodatkowych zajęć, na terenie szkoły, rozwijających ich zainteresowania oraz imprez służących prezentacji uzdolnień uczniów, takich jak:
- apele tematyczne
- akademie szkolne,
- zawody i olimpiady szkolne i pozaszkolne,
- konkursy szkolne
- koła zainteresowań
INFORMOWANIE RODZICÓW O EFEKTACH PRACY UCZNIÓW
Sposoby informowania:
- zebrania klasowe,
- spotkania indywidualne
- wizyty nauczycieli w domach ucznia (w szczególnych wypadkach),
- kontakt pośredni – rozmowy telefoniczne, mailowe (w szczególnych przypadkach),
- bieżąca informacja w e-dzienniku oraz w innej dokumentacji ucznia (karty pracy, zeszyty przedmiotowe, sprawdziany),
- kontakt z pedagogiem oraz psychologiem szkolnym,
- ocena opisowa postępów w nauce za I semestr.
Zakres informacji przekazywanych rodzicom:
- wymagania edukacyjne,
- kryteria zachowania,
- zasady i formy oceniania,
- sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów,
- uwagi i wskazówki pozwalające niwelować dysfunkcje dziecka,
- efekty pracy ucznia – osiągnięcia, efekty edukacyjne, zachowanie, propozycje działań edukacyjnych,
System motywacyjny oceniania bieżącego w nauczaniu zintegrowanym
Pieczątka | System motywacyjny | |
W |
|
Uczeń doskonale pracuje na lekcji, w pełni przyswaja wiadomości i umiejętności programowe, jest aktywny i samodzielnie poszerza wiedzę, potrafi koncentrować się na zadaniu, zgodnie współpracuje w grupie, swoją postawą mobilizuje innych do pracy, chętnie pomaga innym; |
B
|
Uczeń bardzo dobrze pracuje na lekcji, przyswaja niezbędną wiedzę i umiejętności programowe, samodzielnie wykonuje zadania; | |
Ł |
|
Uczeń dobrze pracuje na lekcji, opanował w dobrym stopniu wiadomości i umiejętności programowe, rokuje osiąganie sukcesów w dalszej edukacji, ale wymaga systematycznego doskonalenia i utrwalania wiadomości; |
P
|
Uczeń posiada elementarny poziom rozumienia wiadomości. Potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał; |
|
M
|
Potrafi pracować przy wsparciu nauczyciela, samodzielnie wykonuje proste zadania; | |
PW |
Brak podstawowych wiadomości i umiejętności mimo dodatkowych ćwiczeń i zajęć. Nie pracuje, nie odrabia zadań domowych; |
Przy ocenianiu testów, kartkówek i sprawdzianów
stosujemy stałą skalę:
Prace pisemne są oceniane w systemie punktowym według czterech poziomów:
A- wysoki:
100%-96%-W
B- średni:
95%-85%-B
84%-70%-Ł
C- zadowalający
69%-50%- P
D-niski:
49%-30%-M
29%-0%- N