ZAJĘĆ DORADZTWA ZAWODOWEGO W KLASIE VIIa
Paszport do zawodowej przygody
W roku szkolnym 2017/2018 ramowe plany nauczania zawierają godziny na realizację zajęć edukacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII – w wymiarze po 10 godzin minimum. W klasie VII a zajęcia doradztwa zawodowego odbywały się w poniedziałki.
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego realizowane były na podstawie programu nauczania przygotowanego przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia -mgr Izabelę Kachlicką. Został on zapisany jako autorski program ,,Paszport do zawodowej przygody” do Szkolnego zestawu programów nauczania.
Zajęcia z doradztwa zawodowego, z uwagi na ich szczególne znaczenie w obecnej dobie wyzwań edukacyjnych i zawodowych, prowadzone były jako element procesu wychowawczego.
Nauczyciel przedstawił uczniom ,,nacobezu’’(na co będę zwracała uwagę): prezentowanie takich cech jak odpowiedzialność, sumienność, uczciwość, systematyczność, rzetelność i punktualność oraz społecznie akceptowanych postaw, które na co dzień stanowią walory ważne także w etapie poszukiwania miejsca pracy i wykonywania zawodowych obowiązków. Przedstawienie tego było niezwykle ważne podczas wszystkich aranżowanych przez nauczyciela sytuacji wychowawczych. W ramach zajęć uczniowie spotkali się z p. autorką questów oraz wyjechali na wycieczkę do UM w celu zapoznania się z urzędem, jako miejscem pracy. Wzięli też udział w sesji sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Wybrani uczniowie klasy VII a przeprowadzili kilka wywiadów z przedstawicielami ciekawych zawodów goszczącymi w naszej szkole: policjantem, kuratorem sądowym, reżyserem filmowym. Natomiast wszyscy uczniowie przeprowadzali wywiady z członkami swoich rodzin. Młodzież rozwiązała także wstępny test predyspozycji zawodowej.
Uczniowie nie używali zeszytów, materiały z lekcji oraz wytwory swoich prac i ćwiczeń prowadzonych na lekcjach przechowywane są przez nauczyciela w indywidualnych teczkach. Młodzież otrzymywała oceny kształtujące.
Zrealizowane tematy :
2.10. Kariera zawodowa. Znaczenie pracy.
9.10. Wstęp do ekonomii. Rynek pracy, pracownik, pracodawca.
16.10. Samoocena skłonności zawodowych. Branże i zawody. Kim warto zostać?.
23.10. Planowanie kariery zawodowej. Od czego zacząć ?
30.10. Kim chcę zostać ?Test predyspozycji zawodowych.
6.11. Moje mocne strony.
13.11. Mój wymarzony zawód. Jak rozpoznać swoje mocne i słabe strony? Tworzymy wizytówki.
20.11. Zdrowotne predyspozycje zawodowe.
27.11. Projekt zawodowy: Poznanie urzędu jako miejsca pracy; Udział w sesji sejmiku wojewódzkiego.
4.12: Quest- spotkanie warsztatowe ze specjalistą.
Uczniowie, dzięki zajęciom doradztwa zawodowego będą potrafili:
Kolejny cykl zajęć doradztwa zawodowego dla obecnej klasy VII a odbędzie się w klasie VIII. Tymczasem trwa realizacja zadań Szkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego oraz projektu ,,Czas dla zawodowców.”
Iza Kachlicka