Lokalna Młodzież ma Głos
19 listopada 2022Zwiedzamy Wielkopolskę
19 listopada 2022Konferencja naukowa HOMOTECHNICUS. Jak uczyć „superumysły”? Wyzwania szkoły XXI wieku
19 listopada, w Józefowie pod Warszawą, odbyła się konferencja edukacyjna Homotechnicus, będąca odpowiedzią na potrzeby współczesnej oświaty. Wyzwania stojące przed szkolnictwem zmieniły się wraz z nadejściem pokolenia Alfa. To osoby dorastające w świecie wszechobecnej technologii, wychowane w środowisku cyfrowym, gdzie rozrywka i wiedza są na wyciągnięcie ręki. Możliwości, jakie otwierają się przed nimi są nieograniczone. Nie zapominajmy jednak, że uczenie „superumysłów” jest trudniejsze i zdecydowanie bardziej wymagające.
Pokolenie Alfa – co o nim wiemy?
Określenie „pokolenie Alfa” stworzył w 2005 roku badacz pokoleń i futurolog Mark McCrindle. Jest to najmłodsze pokolenie i pierwsza generacja, która urodziła się w XXI wieku (2010–2025) i która nadal stanowi zagadkę dla naukowców. Wychowywani przez pokolenie milenialsów w zasadzie nie znają życia bez technologicznych nowinek, influencerów i wszechobecnego Internetu. Co charakteryzuje pokolenie Alfa? Kłopot ze skupieniem uwagi oraz poważne problemy z komunikacją w realnej rzeczywistości. Ich rozrywka oraz nauka w pełni opierają się na nowych technologiach. Jednocześnie, zależy im na umiejętnościach, a nie powielanych od lat formułkach. Pragną działać.
Homotechnicus – superumysł.
Tutaj nie wystarczą już kartki i kawałek kredy. Mamy bowiem do czynienia z młodym człowiekiem, któremu technika nie jest obca. Właśnie on stał się podmiotem tej konferencji. Jakie wyzwania stawia przed nami przyszłość? Jak pomóc dzieciom odnaleźć się w rzeczywistości – tej realnej, jak i rozszerzonej? Jak skutecznie wykorzystać to, co dają nam osiągnięcia nauki i techniki, by kształcić pokolenie najlepiej, jak możemy? Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw technologii? Na te pytania w ramach prowadzonego przez dr Macieja Kaweckiego panelu dyskusyjnego odpowiedziały ekspertki, twórczynie pakietów edukacyjnych i rehabilitacyjnych na Magiczny Dywan onEVO. Urządzenie pozwala na aktywną naukę i zabawę w bezpiecznym świecie rozszerzonej rzeczywistości. Szereg rozmaitych aplikacji pozwalających na realizację podstawy programowej wyciąga uczniów z ławek i daje im szansę poznawania świata tak, jak lubią – poprzez działanie.
Mózg dziecka w świecie technologii
Jednocześnie musimy pamiętać, że nadmierne korzystanie z nowych technologii może zaburzać rozwój dziecka, tak fizyczny, poznawczy jak i emocjonalny. Badania wskazują, że aż 17% młodych osób (w wieku od 2 do 19 lat) cierpi na otyłość. Istnieje coraz więcej dowodów naukowych wskazujących, że mała aktywność fizyczna wiąże się z niskimi wynikami w nauce, pogorszeniem funkcji poznawczych, a także prowadzi do niekorzystnych zmian w mózgach dzieci. W obliczu tych faktów istotne jest, aby zainteresowanie dzieci nowymi technologiami, skierować na te aktywności, które potencjalnie mogą przynieść im korzyści a nie straty.
Podczas konferencji prof. Uniwersytetu Humanistyczno-Społecznego SWPS w Warszawie Krystyna Rymarczyk przedstawiła pierwsze na świecie wyniki badań dotyczące wpływu treningu na Magicznym Dywanie na rozwój poznawczy dzieci w wieku 9 lat. Autorka badań, psycholog, dr nauk biologicznych zajmuje się mózgowym podłożem funkcji psychicznych w mózgu oraz mechanizmami regulacji emocji w okresie rozwoju i dorosłości. Prof. Rymarczyk jest autorką artykułów badawczych z zakresu neuronauki i psychologii, jak i artykułów poświęconych tematyce neurorozwojowej, w tym znaczenia aktywności fizycznej na rozwój dziecka.
Uczestnik konferencji: Łukasz Mierzwa