
Jesienny turniej piłki nożnej chłopców
19 października 2025
Golęczewo: Włóczykije w rezerwacie Meteoryt Morasko
21 października 2025Dzieci uczą się w różnym tempie, mają różne możliwości i potrzeby. Dlatego w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego szkoła przygotowuje specjalne dokumenty, które pomagają jak najlepiej zaplanować wsparcie. Są to WOPFU i IPET.
WOPFU – Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia
To dokument tworzony przez nauczycieli i specjalistów, którzy na co dzień pracują z dzieckiem (wychowawcę, pedagoga, psychologa, logopedę czy nauczycieli przedmiotowych).
WOPFU pokazuje, jak dziecko funkcjonuje w szkole, jakie ma mocne strony, w czym sobie dobrze radzi, a w jakich obszarach potrzebuje wsparcia.
Opisuje między innymi:
- rozwój emocjonalny i społeczny dziecka,
- umiejętności poznawcze i edukacyjne,
- komunikację i relacje z innymi,
- samodzielność i motywację do nauki.
Dokument ten jest regularnie aktualizowany, najczęściej dwa razy w roku, aby jak najlepiej odpowiadał na zmieniające się potrzeby ucznia.
IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
Na podstawie WOPFU oraz orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje IPET.
To szczegółowy plan pracy z dzieckiem, który określa:
- cele edukacyjne i terapeutyczne,
- metody i formy pracy dostosowane do możliwości ucznia,
- zajęcia specjalistyczne (np. rewalidacyjne, logopedyczne, dydaktyczno-wyrównawcze czy korekcyjno-kompensacyjne),
- dostosowania w nauce np. wydłużony czas pracy, pomoc nauczyciela wspomagającego, specjalne pomoce dydaktyczne, indywidualne tempo uczenia się,
- współpracę z rodzicami i poradnią.
Rola rodziców
Rodzice są ważnymi członkami zespołu opracowującego IPET. Mają prawo:
- uczestniczyć w spotkaniach zespołu,
- zapoznać się z treścią WOPFU i IPET-u,
- wnieść swoje uwagi i propozycje,
- pytać o formy wsparcia, z jakich korzysta dziecko i o jego postępy.
Celem tworzenia tych dokumentów jest zapewnienie dziecku jak najlepszych warunków do nauki, rozwoju i samodzielności.


