WOPFU i IPET – co to jest i dlaczego są ważne dla Twojego dziecka?
Jesienny turniej piłki nożnej chłopców
19 października 2025
Golęczewo: Włóczykije w rezerwacie Meteoryt Morasko
21 października 2025
Jesienny turniej piłki nożnej chłopców
19 października 2025
Golęczewo: Włóczykije w rezerwacie Meteoryt Morasko
21 października 2025
Pokaż wszystkie

WOPFU i IPET – co to jest i dlaczego są ważne dla Twojego dziecka?

Dzieci uczą się w różnym tempie, mają różne możliwości i potrzeby. Dlatego w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego szkoła przygotowuje specjalne dokumenty, które pomagają jak najlepiej zaplanować wsparcie. Są to WOPFU i IPET.

 WOPFU – Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia

To dokument tworzony przez nauczycieli i specjalistów, którzy na co dzień pracują z dzieckiem (wychowawcę, pedagoga, psychologa, logopedę czy nauczycieli przedmiotowych).

WOPFU pokazuje, jak dziecko funkcjonuje w szkole, jakie ma mocne strony, w czym sobie dobrze radzi, a w jakich obszarach potrzebuje wsparcia.

Opisuje między innymi:

  • rozwój emocjonalny i społeczny dziecka,
  • umiejętności poznawcze i edukacyjne,
  • komunikację i relacje z innymi,
  • samodzielność i motywację do nauki.

Dokument ten jest regularnie aktualizowany, najczęściej dwa razy w roku, aby jak najlepiej odpowiadał na zmieniające się potrzeby ucznia.

IPET – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

Na podstawie WOPFU oraz orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje IPET.

To szczegółowy plan pracy z dzieckiem, który określa:

  • cele edukacyjne i terapeutyczne,
  • metody i formy pracy dostosowane do możliwości ucznia,
  • zajęcia specjalistyczne (np. rewalidacyjne, logopedyczne, dydaktyczno-wyrównawcze czy korekcyjno-kompensacyjne),
  • dostosowania w nauce np. wydłużony czas pracy, pomoc nauczyciela wspomagającego, specjalne pomoce dydaktyczne, indywidualne tempo uczenia się,
  • współpracę z rodzicami i poradnią.

Rola rodziców

Rodzice są ważnymi członkami zespołu opracowującego IPET. Mają prawo:

  • uczestniczyć w spotkaniach zespołu,
  • zapoznać się z treścią WOPFU i IPET-u,
  • wnieść swoje uwagi i propozycje,
  • pytać o formy wsparcia, z jakich korzysta dziecko i o jego postępy.

Celem tworzenia tych dokumentów  jest zapewnienie dziecku jak najlepszych warunków do nauki, rozwoju i samodzielności.