Świąteczne warsztaty w klasie Vb.
22 grudnia 2023
Chludowo: Elf Elmo psoci się „Liskom”
22 grudnia 2023
Świąteczne warsztaty w klasie Vb.
22 grudnia 2023
Chludowo: Elf Elmo psoci się „Liskom”
22 grudnia 2023
Pokaż wszystkie

Warsztaty sensoryczne dla rodziców

Człowiek w swoim świecie otoczony jest przez mnóstwo napływających z każdej strony bodźców. Codziennie widzimy i dotykamy olbrzymią ilość przedmiotów o różnych kształtach, kolorach, fakturach, słyszymy przeróżne dźwięki: muzykę, szepty, odgłosy zwierząt i maszyn, smakujemy potrawy, czujemy intensywne zapachy, czujemy także swoje ciało, kierujemy nim, żeby wykonać określoną aktywność. Te wszystkie czynności, które wykonujemy, wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego. Oprócz tych najbardziej oczywistych- zewnętrznych: dotyku, wzroku, węchu, smaku i słuchu, mamy jeszcze trzy zmysły: przedsionkowy (odpowiada za równowagę), interocepcję i proprioceptywny. Choć są mniej znane od powyższych pięciu, to propriocepcja razem ze zmysłem równowagi oraz dotyku są bazowymi systemami człowieka, na podstawie których dojrzewają pozostałe zmysły. Propriocepcja to inaczej czucie głębokie, pochodzące z więzadeł, mięśni, stawów i ścięgien, dzięki niej np. mając zamknięte oczy, potrafimy dotknąć palcem do nosa albo precyzyjnie trafić widelcem do buzi. Zmysł przedsionkowy, zwany również zmysłem równowagi, odpowiada za czucie naszego ciała w przestrzeni czyli daje nam informację gdzie znajduje się nasze ciało względem przyciągania ziemskiego, wpływa na właściwe napięcie mięśniowe, prawidłową postawę ciała, koordynację, umiejętność czytania i wiele innych. System przedsionkowy nierozerwalnie współpracuje z systemem proprioceptywnym.

Jeżeli w naszym organizmie wszystkie napływające z zewnątrz informacje są odbierane i przetwarzane poprawnie czyli proces integracji sensorycznej przebiega bez zakłóceń – widzimy świat jako przyjazne środowisko. Potrafimy trafnie ocenić sytuacje w której się znajdujemy i co najważniejsze, nasze reakcje są adekwatne do sytuacji, która nas spotkała. Gdy dotkniemy gorącego garnka – cofamy rękę, kiedy muzyka w radio gra bardzo głośno– ściszamy odbiornik a jeżeli czujemy, że jedzenie nieświeżo pachnie – rezygnujemy z konsumpcji.

Sytuacja komplikuje się wówczas, kiedy nasz mózg ma problem z właściwym odbiorem i przetwarzaniem zewnętrznych bodźców. Kiedy przyjazny, lekki dotyk – boli, większość świata wokół bardzo intensywnie i często nieprzyjemnie pachnie a własne ciało nie chce nas słuchać. To tylko wybrane przykłady zaburzeń związanych z rozwojem procesów integracji sensorycznej.

W grupie Żabek zorganizowałam warsztaty dla rodziców, które maja na celu wspieranie integracji sensorycznej dzieci w okresie ich intensywnego wzrostu i rozwoju. Duzi i mali świetnie się bawili, wykorzystując proste przedmioty takie jak woreczki gimnastyczne, małe i duże piłki, maty sensoryczne oraz przedmioty z naszego żabkowego pudełka sensorycznego.