Logopedia w ten niepewny czas

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniem  dotyczącym zdalnego nauczania, proszę o pomoc w kontynuacji ćwiczeń logopedycznych Państwa dzieci. Poniżej przedstawiam ćwiczenia logopedyczne do wykonywania w domu. Proszę o znalezienie 10- 15  minut każdego dnia, w miarę możliwości o stałej porze, aby ćwiczenia weszły w rytm codziennych zajęć. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Uczestniczą Państwo od początku w procesie terapeutycznym swojego dziecka, więc przestawienie się na ćwiczenie tylko w domu będzie oczywiście trudniejsze  i mniej komfortowe, ale  jednak możliwe i z czasem łatwiejsze. Pozostaję do dyspozycji i w miarę możliwości będę Państwa wspierać, instruować i wysyłać materiały do bieżącej pracy.

Proszę się ze mną kontaktować za pośrednictwem poczty elektronicznej (k.stankiewicz@chludowo.pl) oraz dziennika Librus.

Na stronie internetowej naszej szkoły będę zamieszczała ciekawe artykuły z zakresu terapii logopedycznej i wspierania rozwoju mowy, a także wielu innych zagadnień dotyczących mowy i komunikacji.

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

            · „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa,       ulicy- odgłosy  sprzętów, pojazdów,  zwierząt.

             (Przykładowa strona z odgłosami:    https://odgłosy.pl/ )

            · Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

            · Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. („z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta         książkę.”- 3)

            · Dzielenie na sylaby imion dzieci, nazw rzeczy czy zwierząt.

            · Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

            · Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
            · „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują.

                        – m–a–m–a  (mama), 

                        – b–a–l–o–n (balon) itp.
            · „Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp.,   wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

            Artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html

2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej

 w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

 Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem.

Konieczne są w tych wszystkich przypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

Ćwiczenia warg:

            · Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

            · Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.

            · Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

            · Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka:

            · „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

            · Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie      językiem/.

            · Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

            · Kląskanie językiem.

            · Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy                      maksymalnym otwarciu ust.

            · Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

            · Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod      wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

            · Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

            · Płukanie gardła ciepłą wodą.

            · „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

            · Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:

            · Nadymanie policzków –„ gruby miś”.

            · Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.

            · Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.

            · Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego   na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

 Życzę udanej zabawy!