Konferencja naukowa HOMOTECHNICUS. Jak uczyć „superumysły”? Wyzwania szkoły XXI wieku
Lokalna Młodzież ma Głos
19 listopada 2022
Zwiedzamy Wielkopolskę
19 listopada 2022
Lokalna Młodzież ma Głos
19 listopada 2022
Zwiedzamy Wielkopolskę
19 listopada 2022
Pokaż wszystkie

Konferencja naukowa HOMOTECHNICUS. Jak uczyć „superumysły”? Wyzwania szkoły XXI wieku

19 listopada, w Józefowie pod Warszawą, odbyła się konferencja edukacyjna Homotechnicus, będąca odpowiedzią na potrzeby współczesnej oświaty. Wyzwania stojące przed szkolnictwem zmieniły się wraz z nadejściem pokolenia Alfa. To osoby dorastające w świecie wszechobecnej technologii, wychowane w środowisku cyfrowym, gdzie rozrywka i wiedza są na wyciągnięcie ręki. Możliwości, jakie otwierają się przed nimi są nieograniczone. Nie zapominajmy jednak, że uczenie „superumysłów” jest trudniejsze i zdecydowanie bardziej wymagające.

Pokolenie Alfa – co o nim wiemy?

Określenie „pokolenie Alfa” stworzył w 2005 roku badacz pokoleń i futurolog Mark McCrindle. Jest to najmłodsze pokolenie i pierwsza generacja, która urodziła się w XXI wieku (2010–2025) i która nadal stanowi zagadkę dla naukowców. Wychowywani przez pokolenie milenialsów w zasadzie nie znają życia bez technologicznych nowinek, influencerów i wszechobecnego Internetu. Co charakteryzuje pokolenie Alfa? Kłopot ze skupieniem uwagi oraz poważne problemy z komunikacją w realnej rzeczywistości. Ich rozrywka oraz nauka w pełni opierają się na nowych technologiach. Jednocześnie, zależy im na umiejętnościach, a nie powielanych od lat formułkach. Pragną działać.

Homotechnicus – superumysł.

Tutaj nie wystarczą już kartki i kawałek kredy. Mamy bowiem do czynienia z młodym człowiekiem, któremu technika nie jest obca. Właśnie on stał się podmiotem tej konferencji.  Jakie wyzwania stawia przed nami przyszłość? Jak pomóc dzieciom odnaleźć się w rzeczywistości – tej realnej, jak i rozszerzonej? Jak skutecznie wykorzystać to, co dają nam osiągnięcia nauki i techniki, by kształcić pokolenie najlepiej, jak możemy? Jak bezpiecznie korzystać z dobrodziejstw technologii? Na te pytania w ramach prowadzonego przez dr Macieja Kaweckiego panelu dyskusyjnego odpowiedziały ekspertki, twórczynie pakietów edukacyjnych i rehabilitacyjnych na Magiczny Dywan onEVO. Urządzenie pozwala na aktywną naukę i zabawę w bezpiecznym świecie rozszerzonej rzeczywistości. Szereg rozmaitych aplikacji pozwalających na realizację podstawy programowej wyciąga uczniów z ławek i daje im szansę poznawania świata tak, jak lubią – poprzez działanie.

Mózg dziecka w świecie technologii

Jednocześnie musimy pamiętać, że nadmierne korzystanie z nowych technologii może zaburzać rozwój dziecka, tak fizyczny, poznawczy jak i emocjonalny. Badania wskazują, że aż 17% młodych osób (w wieku od 2 do 19 lat) cierpi na otyłość. Istnieje coraz więcej dowodów naukowych wskazujących, że mała aktywność fizyczna wiąże się z niskimi wynikami w nauce, pogorszeniem funkcji poznawczych, a także prowadzi do niekorzystnych zmian w mózgach dzieci. W obliczu tych faktów istotne jest, aby zainteresowanie dzieci nowymi technologiami, skierować na te aktywności, które potencjalnie mogą przynieść im korzyści a nie straty.

Podczas konferencji prof. Uniwersytetu Humanistyczno-Społecznego SWPS w Warszawie Krystyna Rymarczyk przedstawiła pierwsze na świecie wyniki badań dotyczące wpływu treningu na Magicznym Dywanie na rozwój poznawczy dzieci w wieku 9 lat. Autorka badań, psycholog, dr nauk biologicznych zajmuje się mózgowym podłożem funkcji psychicznych w mózgu oraz mechanizmami regulacji emocji w okresie rozwoju i dorosłości. Prof. Rymarczyk jest autorką artykułów badawczych z zakresu neuronauki i psychologii, jak i artykułów poświęconych tematyce neurorozwojowej, w tym znaczenia aktywności fizycznej na rozwój dziecka.

Uczestnik konferencji: Łukasz Mierzwa