Śląskie opowieści
12 października 2021
Konkurs na najciekawszy różaniec
13 października 2021
Pokaż wszystkie

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne?

Dość dużo wiemy o tym, jak dbać o swoje zdrowie fizyczne: zdrowa dieta, prowadzenie aktywnego trybu życia – zapewnianie sobie codziennej dawki aktywności fizycznej, przebywanie na świeżym powietrzu, regularne przeprowadzanie badań profilaktycznych…

Natomiast o dbaniu o zdrowie psychiczne mówi się zdecydowanie mniej – owszem, dieta i aktywność fizyczna również mają tutaj pozytywny wpływ, potrzeba jednak więcej, by dobrze zapobiegać problemom psychicznym.

Poniżej kilka wskazówek jak lepiej dbać o swoje zdrowie psychiczne:

1. Naucz się obserwować i akceptować swoje emocje – rozpoznawanie w sobie emocji to pierwszy krok do działań zmierzających do utrzymywania dobrego nastroju i polepszania go. Wszystkie nasze uczucia są ważne i potrzebne – nie ma „złych” emocji. Możemy jedynie mówić o przyjemnych i nieprzyjemnych emocjach. Każde z nich niesie informację o tym, co się dzieje z nami, co się dzieje w naszym otoczeniu oraz jaką nadajemy temu wartość. Jeśli coś nas cieszy – to znaczy, że dzieje się coś miłego dla nas, coś, co lubimy i co warto powtarzać. Jeżeli coś nas smuci – znaczy to, że straciliśmy coś wartościowego, a zauważenie i przeżycie smutku pomoże nam się pożegnać. Smutek mija, kiedy przestanie być potrzebny. Złość informuje nas o czymś, na co nie chcemy się zgodzić i daje nam siłę do poradzenia sobie z taką sytuacją/problemem. Pomaga nam dbać o swoje granice. Strach natomiast chroni nas przed niebezpieczeństwami – umożliwia właściwą reakcję, żeby zabezpieczyć się przed zagrożeniem. Ignorowanie swoich nieprzyjemnych emocji powoduje natomiast ich nasilenie.

2. Każdego dnia poświęć minimum 10 minut na samego/samą siebie. Wybierz porę dnia, którą najłatwiej będzie Ci na ten cel poświęcić. Czas ten spędź m.in. na pochwaleniu siebie za jakiś sukces jaki w tym lub w poprzednim dniu osiągnąłeś/osiągnęłaś – może to być większy sukces – dobry wynik sprawdzianu, dokonanie czegoś trudnego, ale może też być zwykłe wstanie rano i niespóźnienie się do szkoły/pracy. Ważne, by każdego dnia znaleźć coś, za co można się pochwalić. Polecam również stworzenie na ten cel dziennika lub słoika „dobrych myśli”, który będzie zawierał zapiski z takimi pochwałami i innymi dobrymi myślami, które przyjdą nam do głowy. Czas dla siebie warto wykorzystać również na chwilę relaksu – wykonanie ćwiczeń uważności/relaksacyjnych, które z łatwością można znaleźć w internecie (np. polecane w innym artykule na tej stronie ćwiczenia z kanału Youtube wydawnictwa CoJaNaTo). Może to być również czas spędzony na innej, przyjemnej dla nas rzeczy, która sprawi nam przyjemność – ważne, by zapewnić sobie spokój na ten czas, aby nic nie zakłóciło tego wartościowego czasu.

3. Relacje z bliskimi osobami – każdego dnia staraj się czerpać wsparcie od innych, bliskich Ci osób. Przytulenie, miła rozmowa, wspólny posiłek, wymiana kilku wiadomości z ważnymi dla nas osobami mogą dać poczucie przynależności, więzi, wsparcia. Udowodniono, że szczególnie bliskość fizyczna z ważnymi osobami – dotyk, przytulenie, działają kojąco na układ nerwowy i stanowi bardzo dobrą profilaktykę problemów psychicznych.

4. Uwolnij swoją kreatywność – rysowanie, lepienie z masy plastycznej, gra na instrumencie, pisanie dziennika i innych utworów pomaga wyrazić swoje uczucia i przeżycia w sposób niewymagający trudnych rozmów. Nie trzeba być zawodowym artystą, żeby rysować, malować i tworzyć. Tę umiejętność posiadamy wszyscy, a robiąc to dla samego siebie, nie musimy obawiać się zewnętrznej oceny naszych wytworów.

5. Ustal priorytety – w nadmiarze zadań i obowiązków najlepiej ustalić hierarchię ważności – dzięki temu wprowadzamy porządek i przewidywalność do naszego życia, pomaga to skupić się przede wszystkim na tym, czemu nadajemy największą dla nas wartość. Ważne, by dbanie o siebie i czas na odpoczynek były wysoko w tym zestawieniu! 🙂 Dzięki naszemu dobremu samopoczuciu, będziemy działać sprawniej i efektywniej, a jednocześnie zyskamy większą odporność na stres.

6. Jeśli czujesz, że Twoje samopoczucie jest złe przez większość czasu, jeśli czujesz się przytłoczony lub często odczuwasz inne, nieprzyjemne emocje, zgłoś się po pomoc do specjalisty. Korzystanie z pomocy jest wyrazem odpowiedzialności i dojrzałości i świadczy, że potrafimy o siebie zadbać nawet w najtrudniejszych warunkach.