„Galeria malarstwa „
23 maja 2023
Wycieczka do Ogrodu Botanicznego
25 maja 2023

Golęczewo: „Żona jelenia to…” ?

Wielkopolski Park Narodowy, utworzony w 1957 roku, był miejscem docelowym wtorkowej wyprawy przyrodniczej uczniów klas I – III szkoły w Golęczewie.

Inicjatorem powstania tego miejsca był prof. Adam Wodziczko, a charakterystycznymi elementami krajobrazu są polodowcowe wały, wzniesienia, pagórki, głazy narzutowe i malowniczo położone jeziora.

U progu Muzeum Przyrodniczego w Jeziorach powitał nas przewodnik, który z ogromną pasją opowiedział o jego zbiorach oraz bogatej faunie występującej na terenie WPN. Jeleń, sarna, dzik, lis, kuna, zając, borsuk to typowe gatunki leśne, które można tu spotkać. Z dużym  zainteresowaniem wysłuchaliśmy ciekawostek na temat ptaków, ssaków, okazałych drzew i roślin. Dowiedzieliśmy się między innymi, że niecierpek drobnokwiatowy występujący naturalnie w Azji Środkowej, to roślina inwazyjna, zagrażająca m. in. naszym rodzimym gatunkom z runa leśnego. Nauczyliśmy się, jak można rozpoznać norę lisa, czy borsuka, a także utwierdziliśmy się w przekonaniu, że „żona” jelenia to łania, a nie jak myśli większość – sarna.

Z zaangażowaniem wypełniliśmy karty pracy otrzymane w muzeum, a następnie ochoczo wyruszyliśmy w teren. W czasie przejścia ścieżki dydaktycznej mogliśmy również podziwiać Wyspę Zamkową na Jeziorze Góreckim. Niestety, rosnące na wyspie drzewa przysłoniły ruiny zameczku, którego historia mocno nas zaciekawiła. Został on wybudowany w latach 1824 – 1825 przez Tytusa Działyńskiego, który podarował zamek w prezencie ślubnym swojej siostrze, Klaudynie Potockiej.

Do szkoły wróciliśmy pełni wrażeń i emocji. Bezpośredni kontakt z przyrodą dodaje energii i nastraja optymistycznie!