Innowacja pedagogiczna
Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą,
wtedy nagle wychodzi z nich cała ich siła.
(Maria Montessori)
Tytuł innowacji: Więcej widzieć, słyszeć i czuć w przyrodzie – NATURAlna potrzeba każdego dziecka
Miejsce realizacji: Przedszkole w Golęczewie w Zespole Szkół im. o. Mariana Żelazka
w Chludowie
Adresaci innowacji: dzieci z grup 3 – latków 4 – latków, 5 – latków, 6- latków
Czas trwania innowacji: X 2021 – VI 2022
Autorki innowacji: Agata Klementowicz, Magdalena Roszak, Justyna Szymańska – Mikołajczak, Julia Żuberek,
Podstawowe założenie: stwarzanie możliwości aktywnego zdobywania wiedzy, stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznania i zrozumienia otaczającej przyrody
Cele:
- Przebywanie i działanie w świecie przyrody;
- Rozwijanie aktywności twórczej, kreatywności i indywidualnych zainteresowań;
- Rozbudzanie motywacji do działania, obserwowania, doświadczania i tworzenia;
- Uwrażliwianie na piękno przyrody;
- Wyrabianie tolerancji do wszystkiego co żyje;
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i przydatności dla środowiska.
Sposób realizacji:
- Zapraszamy przyrodę do przedszkola
- Organizacja „miejsca do obserwacji”
- Budowa karmnika dla ptaków
- „Tydzień kreatywnej, NATURAlnej zabawy”
- Ogródek łatwych, pachnących upraw
- Udział w wybranych dniach specjalnych
- Dzień Drzewa
- Dzień Ptaków, Wiewiórki, Żaby, Pszczoły
- Dzień Ziemi
- I Dzień Wiosny, Jesieni, Zimy, Lata
- Zapraszamy przyrodę do ogródka przedszkolnego
- Łąka kwietna – wysianie roślin miododajnych
- Warzywnik – uprawa warzyw
- Przygotowanie domków dla owadów
- Organizacja „Brudnego dnia”
- Sesja „czytania na trawie”
- Przyroda zaprasza nas – rewizyta w parku, na łące, w lesie
- Poszukiwanie skarbów
- Konkurs „Drzewo moim przyjacielem”
- Leśna sala
- Zielnik
Ewaluacja:
- zdiagnozowanie sukcesów i niepowodzeń innowacji;
- sprawozdanie z realizacji innowacji;
- bezpośrednia obserwacja zajęć z dziećmi i codzienna obserwacja grupy;
- dokumentowanie przebiegu innowacji;
- fotorelacje z zajęć;
- informacje i systematyczne relacje z przeprowadzonych działań na stronie internetowej Zespołu Szkół
Bibliografia:
- Louv R. Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Mamania, 2020
- Simonienko K. Lasoterapia. Dragon, Bielsko Biała 2021
- Jodełka A. Leśne warsztaty. Poradnik dla nauczycieli, edukatorów i rodziców. Pracowniak. Kraków 2020
- Miksza M., Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Impuls 1997
- Kruszwicka A., Bałachowicz J., Klichowska A. Jak dziecko poznaje przyrodę? W H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (pp. 139-155). Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 2020
- Jarzyńska, I. (2014). Edukacja przyrodnicza uczniów w wieku wczesnoszkolnym w ramach zajęć pozalekcyjnych. W: Denek, K., Kamińska, A., Oleśniewicz, P. (red.).
- Edukacja jutra. Aspekty edukacji szkolnej, (377-385). Sosnowiec: Wyższa Szkoła „Humanitas” w Sosnowcu.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego