Program
„Cztery Pory Roku
– polisensoryczne poznawanie przyrody”
UZASADNIENIE I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Przedszkole w Golęczewie położone jest w miejscu bogatym przyrodniczo (sad, las, staw, łąka, pole i park). Otaczające nas ekosystemy to cenne źródło do poznawania tematyki związanej z naturą.
Realizacja od września 2021r. do czerwca 2022 r. innowacji pedagogicznej „Więcej widzieć, słyszeć i czuć w przyrodzie – NATURAlna potrzeba każdego dziecka” i jej ewaluacja skłoniła nas do napisania poniższego programu. Obserwując dzieci zauważyłyśmy, jak ważny dla nich jest kontakt z naturą. Nasze przedszkolaki lubią spacerować i uczestniczyć w wycieczkach przyrodniczych. Dzięki temu z większą radością
i zainteresowaniem wchodzą w samodzielne działania i odkrywają to co je otacza, a także stawiają pytania związane z życiem organizmów zwierzęcych, roślinnych oraz zjawiskami przyrodniczymi.
Program przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych ze wszystkich grup wiekowych. Będzie realizowany w ciągu całego roku szkolnego w oparciu o różnorodne metody i formy dostosowane do poziomu i możliwości rozwojowych dzieci.
Na realizację treści zawartych w programie nie przewidujemy dokładnie określonego limitu czasu w ciągu dnia. Treści programu są zgodne z Podstawą programową wychowania przedszkolnego z dnia14.02.2017r i będzie realizowany holistycznie odnosząc się do czterechobszarów rozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego.
Program ma charakter otwarty można go modyfikować w zależności od potrzeb i możliwości.
CEL GŁÓWNY
Wielozmysłowe doświadczanie zmian zachodzących w przyrodzie w kolejnych porach roku.
CELE OGÓLNE
- Kształtowanie wrażliwości dzieci na bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe
i zapachowe w przyrodzie. - Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody.
- Budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań.
- Poznanie różnych ekosystemów w najbliższej okolicy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
- Umiejętność wskazywania zmian w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
- Umiejętność dokonywania obserwacji i porównywania ekosystemów w różnych porach roku.
- Rozwijanie koncentracji na bodźcach słuchowych; umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowo –słuchowej.
- Rozwijanie umiejętności reagowania i rozpoznawania smaków i zapachów.
- Uczenie właściwego zachowania się w parku, w lesie, w sadzie, w kąciku przyrody
- Prowadzenie zabaw badawczych celem zgłębiania wiedzy przyrodniczej
i wytwarzaniem zaciekawienia i zainteresowania. - Kształtowanie postawy szacunku wobec roślin i zwierząt.
- Doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków.
- Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją dzieci.
DODATKOWE AKTYWNOŚCI PODEJMOWANE NA RZECZ REALIZACJI PROGRAMU
- Organizacja Wycieczek do:
- Parku oo. Werbistów w Chludowie.
- Ośrodka Edukacji Leśnej w Łysym Młynie.
- Schroniska dla zwierząt w Skałowie.
- KIDS FARM w Przecławiu.
- Starego Zoo w Poznaniu.
- Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego Akademii Rolniczej w Złotnikach.
- Zorganizowanie „tygodnia kreatywnej, NATURAlnej zabawy”.
- Organizacja „brudnego dnia”.
- Akcja charytatywna – zbiórka darów dla schroniska dla zwierząt w Skałowie.
- Udział w cyklicznych warsztatach muzycznych „Prosinfoniki.
- Projekt edukacyjny „Tydzień z pyrą”.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
- FIZYCZNY OBSZAR ROZWOJU
Dziecko:
- bierze udział we wspólnych spacerach po najbliższej okolicy;
- aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach na świeżym powietrzu;
- potrafi ustawić się w parze, kole, szeregu i rzędzie;
- umie chodzić w różnym rytmie (szybko- wolno);
- wykonuje różne formy ruchu, szczególnie skoczne, równoważne oraz z elementami rzutu;
- porusza się w rytm muzyki;
- wykonuje podstawowe ćwiczenie kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- wykonuje czynności precyzyjne tj. trzymanie małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni;
- doskonali sprawność manualną i konstruktorską;
- ma prawidłowe napięcie mięśniowe podczas rysowania i malowania;
- kształtuje umiejętność dobierania ubrań w zależności od pory roku i warunków atmosferycznych;
- przebiera się z przestrzeganiem właściwej kolejności wykonywanych czynności;
- potrafi ubrać się i rozebrać bez pomocy;
- wykonuje czynności precyzyjne np. zapina guziki, zamek błyskawiczny, wiąże sznurowadła;
- uczestniczy w zajęciach logopedycznych kształtujących prawidłowy tor oddechowy;
- EMOCJONALNY OBSZAR ROZWOJU
Dziecko:
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej;
- wyraża swoje obserwacje, doświadczenie i emocje poprzez własną ekspresję plastyczną, muzyczną i ruchową ;
- rozróżnia i nazywa odczucia przyjemne i nieprzyjemne;
- dostrzega, że zwierzęta mają zdolność odczuwania, uczestniczy w opiece nad zwierzętami;
- potrafi zwrócić się o pomoc i wytłumaczyć na czym polega problem;
- okazuje radość z przebywania wśród przyrody – zabawy w parku, sadzie, lesie;
- SPOŁECZNY OBSZAR ROZWOJU
Dziecko:
- wskazuje na własne upodobania;
- wdraża zasady zachowania obowiązujące w otoczeniu;
- komunikuje swoje potrzeby emocjonalne związane np. z tym czego się boi;
- uważnie słucha nauczyciela i odpowiada na pytania;
- uczestniczy w zabawach i działaniach w grupie zgodnie z ustalonymi zasadami;
- odkodowuje komunikaty w formie znaków graficznych;
- pomaga innym w prostych czynnościach;
- inicjuje zabawy na świeżym powietrzu;
- dba o wspólną własność w najbliższym otoczeniu;
- buduje w sobie uczucie więzi z przyrodą;
- wie, w jaki sposób można poznawać świat za pomocą zmysłów;
- wie, że każdy człowiek jest odpowiedzialny za środowisku w którym żyje
- POZNAWCZY OBSZAR ROZWOJU
Dziecko:
- śpiewa wspólnie piosenki, recytuje wierszyki;
- rozwija ekspresję twórczą poprzez tworzenie prac plastycznych;
- wyraża ekspresję twórczą, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znacznie umieszczonym w niej przedmiotom;
- projektuje i wykonuje przy pomocy nauczyciela model przestrzenny ptaka;
- układa odcienie kolorów (od najciemniejszego do najjaśniejszego);
- tworzy instrumenty muzyczne z wykorzystaniem materiałów naturalnych;
- eksperymentuje z dźwiękami, uczestniczy we wspólnym muzykowaniu; reaguje na zmiany charakteru muzyki np. dynamiki tempa, wysokości;
- słucha i rozpoznaje dźwięki przyrody;
- aktywnie słucha muzyki klasycznej inspirowanej zimową porą roku;
- przelicza elementy w zakresie 1 – 9, odróżnia przeliczanie błędne od poprawnego, z pomocą nauczyciela liczy na zbiorach zastępczych z jednoczesnym przenoszeniem liczby elementów na inny zbiór;
- szacuje, przewiduje i dokonuje pomiaru długości przedmiotów;
- dostrzega parzystość i nieparzystość w otaczającym świecie;
- porządkuje figury w zależności od ich kształtu i wielkości;
- tworzy układy przedmiotów nadając im znaczenie i rozróżniając podstawowe figury;
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni (w stosunku do swojego ciała, a także w stosunku do innych przedmiotów);
- stosuje określenia na, pod, wysoko, nisko, za, obok, nad;
- układa i odtwarza rytmy;
- zna pojęcie symetrii;
- posługuje się określeniami mały- duży, długi – krótki, chudy – gruby, gładki – szorstki;
- obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną, latem, jesienią i zimą zwraca na koloryt i piękno przyrody;
- poznaje otaczającą przyrodę za pomocą zmysłów;
- projektuje wspólnie z innymi dziećmi kalendarz pogody;
- uświadamia sobie niebezpieczeństwa wynikające z pogody;
- dostrzega zmiany w wyglądzie roślin z daną porą roku;
- obserwuje i opisuje wygląd roślin;
- zakłada hodowle rośliny i uczy się o nie dbać;
- wie czego roślina potrzebuje do wzrostu;
- układa cykl rozwojowy motyla i pszczoły;
- wie jaką funkcję w przyrodzie pełnią owady;
- uczy się właściwych zachowań w kontakcie z przyrodą i podejmowania działań proekologicznych;
- wie, że jak najczęstsze przebywanie na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu i wzmacnia organizm w walce z chorobą;
- dostrzega, że na świecie występują różnice w krajobrazach, gatunkach zwierząt i roślin żyjących;
- w danym ekosystemie – widzi wartość różnorodności i wielości;
- rozumie znaczenie przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu;
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, szukając informacji na temat wybranych zwierząt i roślin;
- zakłada Zielnik
- eksperymentuje i poznaje stany skupienia wody.
EWALUACJA
Ewaluacja odbędzie się poprzez:
- obserwacje dzieci;
- wytwory pracy dzieci;
- dokumentację fotograficzną;
- realizację celów operacyjnych.
BIBLIOGRAFIA
- Houghton P., WarrollJ., „Leśna Szkoła dla każdego”, Wydawnictwo Muza, Warszawa, 2017
- Stachyra K., Grudziewska E., „Muzykoterapia i terapia przez sztuki plastyczne w piśmiennictwie polskojęzycznym”, Wydawnictwo Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007
- Weber A., „Rok Wychowanie przez sztukę”, Wydawnictwo Pomelody, Kraków, 2020
- Limos A., Creixell C., „Plastyka dla dzieci”, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2011
- Bogdanowicz M., Okrzesik D., “Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011
- Bogdanowicz M., Kasica A., “Ruch Rozwijający dla wszystkich” , Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
- Maria Ana Peixe Dias Ins Teixeira do Rosrio, “Na dworze, przewodnik dla odkrywców przyrody”, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2019
- Simonienko K. “Lasoterapia”, Wydawnictwo Dragon, Bielsko – Biała 2021