Golęczewo: Podsumowanie akcji „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”
5 października 2022Golęczewo: Dzień Dziewczyny i Chłopaka w klasie 2F
6 października 2022Zasady pracy rodzica z dzieckiem z dysleksją
Praca z dzieckiem z dysleksją to przede wszystkim ćwiczenia umiejętności czytania oraz ortograficznego pisania. Także ważna jest dbałość o poziom graficzny pisma (czytelność i estetykę). Określone rodzaje ćwiczeń wymagają zachowania pewnych zasad.
Ćwiczenia w czytaniu:
– Wybierz interesujący tekst.
– Pamiętaj, że do ćwiczeń najlepsza jest książka, która ma większy druk i kolorowe ilustracje.
– Wiedz, że dobry humor Twój i dziecka przyspieszy postępy w czytaniu.
– Sam zacznij czytać dziecku!
– Niech dziecko palcem wskazuje słowa, które przeczytasz na głos.
– Czytając dziecku, podkreślaj tonem ich znaczenie.
– Dostosuj szybkość czytania do możliwości śledzenia tekstu przez dziecko.
– Nie ponaglaj dziecka podczas czytania.
– Czytaj z dzieckiem na zmianę. Stopniowo długość fragmentów czytanych przez dziecko powinna rosnąć.
– Korzystaj z pomocy technicznych. Dziecko może nagrać siebie, jak czyta, a następnie odsłuchać nagranie.
– Sprawdzaj co jakiś czas, czy dziecko rozumie czytany tekst. Jeśli nie, zawsze możecie wrócić do określonego fragmentu.
– Sięgnij do audiobooków. Podczas słuchania dziecko powinno jednocześnie śledzić wrokiem tekst książki.
Ćwiczenia w pisaniu:
– Zezwalaj na pisanie ołówkiem. Ułatwi to poprawianie błędów.
– Unikaj podkreślania dostrzeżonych błędów. Zaznaczaj ich liczbę na marginesie.
– Poleć dziecku by znalazło samo błędy korzystając ze słownika ortograficznego (nawyk autokorekty).
– Odszukane błędnie zapisane wyrazy dziecko powinno zapisać poprawnie 5-6 razy i użyć ich w zdaniach.
– Pomóż dziecku utrwalać zasady pisowni, wyjaśniając wszelkie wątpliwości przy użyciu słownika.
– W wypracowaniu nawyku pomaga Dyktando w 10 punktach.
– W młodszych klasach dyktanda warto zastąpić pisaniem z pamięci.
– Najlepiej, gdy dziecko zapisuje wypowiedź pisemną w brudnopisie. Po omówieniu
z rodzicem przepisuje pracę do zeszytu,
– Jeśli dziecko jest leworęczne należy zadbać o swobodę ruchów i odpowiednio ułożony zeszyt.
M. Bogdanowicz „Jestem rodzicem dziecka z dysleksją. Najważniejsze informacje
i wskazówki do pracy”.
M. Bogdanowicz „Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii”.
Każdy rodzic dziecka z dysleksją może szukać wsparcia w Polskim Towarzystwie Dysleksji
Co to jest dysleksja rozwojowa? https://www.ptd.edu.pl/cotojest.html
Prawa uczniów z dysleksją https://www.ptd.edu.pl/dysleksjaprawa.html
Dekalog dla rodziców uczniów z dysleksją
https://www.ptd.edu.pl/1.%20Dekalog%20dla%20rodzicow.pdf
Dyktando w 10 punktach – z komentarzem ortograficznym
https://www.ptd.edu.pl/4.%20dyktando.pdf
Materiały dla nauczycieli oraz terapeutów pedagogicznych. Kwestionariusz Skali Ryzyka Dysleksji (SRD)